Koka Oy

Vedenmittauksen etäluentajärjestelmä auttaa seuraamaan ja säästämään vedenkulutusta

Etäluenta­ratkaisut auttavat sekä taloyhtiöitä, huoltoyhtiöitä että vesilaitoksia.

Koka Oy on vedenmittauksen asiantuntija. Yritys tarjoaa Suomen laajimman valikoiman vedenmittauksen erilaisia ratkaisuja. Erikoisalaa ovat vesimittarit ja niiden etäluentapalvelut. Ratkaisut auttavat taloyhtiöitä, huoltoyhtiöitä sekä vesilaitoksia seuraamaan ja säästämään vedenkulutusta helposti ja energiatehokkaasti.

Koka palvelee vesilaitoksia HYDRONET-verkkopalvelun avulla. Palvelun avulla vesimittareiden etäluenta on vaivatonta, sillä lukemat päivittyvät automaattisesti jo käytössä olevaan laskutusjärjestelmään. Taloyhtiöille Koka puolestaan tarjoaa vedenmittauksen HYDROLINK Online -palvelua. Palvelussa isännöitsijä voi mm. seurata vedenkulutusta reaaliajassa ja saada automaattiset kulutusraportit suoraan sähköpostiinsa.

Trineria on auttanut palveluillaan Kokaa kehittämään etäluentajärjestelmiään ja luomaan uusia, niihin liittyviä toiminnallisuuksia, joiden avulla laitteiden ohjaus onnistuu helposti ja tiedot siirretään pilvipalvelusta automaattisesti ja ohjatusti asiakkaan tietojärjestelmään. Uudet vesihuoltoon liittyvät tekniset ratkaisut, kuten esineiden internet (Iot) on uudistanut vesihuoltoa ja lisännyt vesihuollon tehokkuutta sekä turvallisuutta.

Asiakkaan haaste ja lähtötilanne

Asiakkaan haasteena oli saada vesimittareiden myynnille kilpailuetua ja siten lisätä myyntiä. Hintakilpailu ei ollut vaihtoehto. Kokan asiakkaat halusivat kehittyneempiä etäluentaratkaisuja, jotta mm. isännöitsijä pystyisi paremmin käsittelemään vedenkulutusta. Vuonna 2019 tullut lainsäädäntömuutos tarkoittaa, että etäluettavat vesimittarit ovat pakollisia eri asuinkohteissa.

Haasteen ratkaiseminen

Ratkaisuna oli tehdä vesimittareiden hallinnan pilvipalvelu, joka automatisoi mittareiden luennan ja ohjauksen. Trineria jalosti Kokan myymää tuotetta rakentamalla sen ympärille palvelun, joka tuotti asiakasyritykselle kilpailuetua. Luennassa käytettiin kolmannen osapuolen rajapintaa (Lora-verkko), mitä hyödynnettiin ratkaisun rakentamisessa. Näin saatiin sellaisia toiminnallisuuksia, mitä tuotteet eivät aiemmin tukeneet.

Trineria perehtyi syvällisesti Kokan liiketoimintaan. Asiakkaan bisneksen ymmärtäminen on avainasemassa, jotta pystytään ehdottamaan oikeita ratkaisuja sekä tekemään myös itsenäisiä päätöksiä asiakkaan puolesta. Tärkeää on puhua samaa kieltä, kun uutta projektia lähdetään työstämään. Molemmat yritykset ovat keskittyneet siihen, missä ovat hyviä. Trineria kyselee riittävästi ja tekee tekniset päätökset. Näin ei kummallekaan tule niin sanotusti tuplatyötä.

Asiakkaan saama hyöty

  • Uusi palvelutuote, jota voidaan tarjota mittareiden ostajille.
  • Mittareiden myynnin kasvu tarjottavan palvelun uusien kilpailukykyisten toiminnallisuuksien myötä.
  • Myös loppuasiakas hyötyy: tieto (kulutus, laskutus) kerääntyy automaattisesti eikä sitä tarvitse kerätä käsin.
  • Vedenkulutuksen säästöllä vaikutetaan positiivisesti ympäristövaikutuksiin.
  • Kumppani, joka tuntee liiketoiminnan syvällisesti ja pystyy itsenäisesti hoitamaan jatkokehitystä.

Tekninen kehitys vedenmittauksessa menee jatkuvasti eteenpäin ja siinä kehityksessä tulee pysyä mukana. Ihmisten valveutuneisuus vedenkulutukseen on kasvanut ja energiatehokkuusdirektiivi ohjaa hiilineutraalisuuteen pyrkimisessä. Myös energian hinnan nousulla on oma painava vaikutuksensa. Olemassa olevaan palveluun tehdään jatkuvasti muutoksia ja kehitystyötä, esimerkiksi uudenlaisten mittareiden ja mittauskohteiden lisäämistä. Myös uudenlainen sisäinen työkalu myynti- ja käyttöönottoprosessiin on työn alla.

 

”Yhteistyö Trinerian kanssa on ollut kaikin puolin sujuvaa. Kehitystyötä tehdään jatkuvasti, sillä tekniikka kehittyy ja uusia toiminnallisuuksia tarvitaan. Asiakkaamme ovat hyvin aktiivisia ja saamme heiltä jatkuvasti uusia kehitystoiveita. Yhteistyö Trinerian kanssa on kehittynyt vuosien varrella ja näkyy muun muassa molemminpuolisen luottamuksen kasvuna. Trineria voi tehdä tarvittavia muutoksia välittömästi ja itsenäisesti, jos näkee sen tarpeelliseksi. Heillä on myös koko palveluinfran ja fyysisten laitteiden kokonaisnäkemys, sillä palvelujen kaikki kehitystyö tapahtuu saman katon alla.” 

Ville Nieminen, Tekninen päällikkö, Koka Oy

 

 

 

 

 

Jaa:

Lisää asiakastarinoita